Äventyr på gungställning - adventure on a swing

Det är ju synd att jag inte har något foto från denna händelse men att ständigt ha kameran över axeln är inget jag gillar, så det får ni helt enkelt bara stå ut med:)
Algot och jag var ute igår kväll som vanligt. Det brukar vara en bra tid för många kattmöten. Nu var det inget sådant men däremot kom Algot ihåg att lille Leo (grannens kattunge) häromdan klättrat en bit upp på gungan. Ha! Jag ska väl inte vara sämre jag, tycktes Algot tänka och sprang upp i ett huj och plötsligt var han längst upp, väldigt nöjd med vad han åstadkommit. Jag var väl så där glad, där jag stod en bit nedanför med kopplet i högsta beredskap, i fall han fick för sig att klättra ner på "fel" håll med följd att kopplet kanske skulle fastna i gungan. Uuujaa!! Hjärtat klappade faktiskt lite extra på mig. Nåväl, han satt där en stund, gick lite fram och tillbaka och var kung! Sen, jag vill ner men jag vågar INTE! Jam jam hjälp mig! Hur då?? säger jag dumt. Du får klättra ner själv! Ja men det är så HÖGT! Ja, jag vet! Så stod vi där en stund och diskuterade till jag kom på den briljanta idén att släppa kopplet (uuhhh!) och springa det fortaste jag kunde till min entré och hämta en stol (??) för att nå upp till lille gubben. Nådde jag upp? Nej! Det var en lång bit kvar. Mitt adrenalin slog till och jag tänkte att jag klarar nog att hoppa upp och ta honom i min famn, men icke! Nu  var det verkligen illa! Som tur var öppnas just då ena grannens dörr och hon erbjuder att hjälpa till. Tack kära granne! Hon håller vakt hos Algot och jag ökar på min kondition genom att springa runt till andra sidan huset (?nej, det blir för långt att förklara) och hämta min stege, jag släpar den tillbaka och ställer mot gungan. Nu! Jag når precis nästan och när jag nästan har Algot spatserar han över till andra sidan. Jaha, bara att flytta stegen och försöka igen. Jag inser att jag måste dra ner honom en bit annars fick vi väl ringa till brandkåren! Algot protesterar lite grann men jag får ändå dra ner honom och till slut ta honom i min famn. Räddad! Vilket äventyr! Idag sov han nästan hela dan!? Var det så ansträngande??

Last night we were outside as usual. It´s fun for Algot, he usually meets many cats at that time that he can play with. Now as we came to the swing he remembered what his playmate the kitten Leo did a few days ago: he climbed the swing a little bit. Well,  I´m  of course  a much more  adventerous cat  so Algot  got to the top of the swing! He was for a moment the king! He wondered back and forth while I was praying he wouldn´t  jump with the leash and get stuck. Eventually he had enough and wanted to get down but Help! he said I can´t get down! You should have thought about that before you climbed up I said. I really didn´t know what to do but then I came to a very good solution in my way of thinking. I ran for a chair at my entrance and did I reach him? Of course not!! So much for my good idea! Ha! Ok, my adrenalin struck me and I thought I could just jump to get him! I couldn´t do that either!? At last a neighbor spotted our situation and offered her help (thanks my dear neighbor) so I let her watch Algot while I ran for my ladder on the other side of the house. In the end I had to drag Algot down because he was still a bit too high up. But all went well! And today he has been sleeping most of the day, maybe because of this adventure?

Kommentera här: